När krisen slår till och vardagen vänds upp och ner blir livet en utmaning på flera plan. Beroende på vilken typ av händelse det rör sig om kan konsekvenserna bli ödesdigra för både människor, företag och samhället som sådant.
Vad säger lagen och vilka är de juridiska aspekterna i samband med plötsliga kriser i samhället? I den här artikeln diskuterar vi temat och ger dig svar på vanligt förekommande frågor.
Ekonomi och ansvar
Oavsett vilken kris som gör att vardagen blir stjälpt omkull, tar ganska omgående tankar kring ansvar fart. Familjer som drabbas behöver stöd och hjälp utifrån för att exempelvis lösa en ekonomiskt pressad situation när löner inte blir utbetalda. Samma sak gäller å andra sidan för företag som i en kris också drabbas och där de juridiska aspekterna lätt kan komplicera situationen. I samband med kriser är intäktsbortfallet snabbt ett faktum och företag tvingas till uppsägning av personal. I dessa fall är det viktigt att kunna räkna med experthjälp inom juridik för att säkerställa en korrekt process. En expert på tänkbara juridiska situationer i samband med kris är www.magnussonlaw.com/se/ som hör till en av branschens mest kompletta aktörer. Här hjälper rådgivare företag från olika yrkesområden med syftet att finna korrekta lösningar i svåra situationer.
Det är inte alltid en självklarhet att utnämna en viss part till ansvarig i en situation som uppstår när samhället ställs inför utmaningar. Just därför är juridikens ramar viktiga för samhällets struktur under fungerande former samt i kristider.
Nödvändiga krisplaner
Allt fler verksamheter utformar tydliga krisplaner för att ligga steget före när saker och ting vänds upp och ner. Den här typen av krisplaner omfattar inte bara arbetet i den krisande stunden utan även andra aspekter såsom kommunikation. Den interna dialogen lika väl som kommunikationen ut mot kunder spelar en betydande roll för företags förmåga att reagera snabbt vid kriser.
Även om åren har gått sedan den tragiska tsunamin i Thailand då hundratals svenska familjer drabbades är Lottie Knutson fortfarande ett exempel på vikten av att vara förberedd. Hon var kommunikationschef på Fritidsresor när förödelsen var ett faktum och Knutson visade snabbt att rätt och tydlig kommunikation hjälper vid kriser. Fritidsresor hade innan katastrofen haft återkommande kristräning, vilket sannerligen låg bakom en hel del av det kompetenta kommunikationsarbetet från företagets sida.